GI vs LCHF

Inatt blev jag sittandes vid datorn i några timmar och läste på om GI vs LCHF. Inte stor skillnad och jag vet egentligen inte vilket som är bäst för mig. Men jag kör nog en kombination av de båda och nu ibörjan så tänker jag skippa även frukt och nötter (som är tillåtet i första skedet i GI men inte LCHF om man ska ner i vikt). Sen har jag fortfarande svårt att förstå det där sambandet med att äta en massa fett som man inte har gjort förut och ändå gå NER i vikt, men jag klagar inte utan kommer med gott samvete mumsa grädde, smör och feta hemmagjorda såser, hihi! Ex så kan man ta ett par skivor ost med ett lager smör på till mellis...! 

Sen är det väldigt viktigt att man äter med max 4 timmar mellan varje mål för att hålla blodsockernivån stadig. För det är när den svajar som man blir sötsugen och även om det går för lång tid mellan varje mål så ställer kroppen om till svält och då förbränner man inget eftersom kroppen då tror att den ska spara på fettet, och det mina vänner vill jag INTE, hehe.
Jag har ju haft mina krig med kroppen förut och tvingat den att leva på existensminimum (ätstörningar och anorexi mellan 17-32 års ålder) men nu är det slut på den tiden. Dags att njuta av mat!!

Här ska brännas från och med nu!

Denna underbara sallad gjorde darling i lördags kväll


Bilden är min, låna gärna men fråga först.

Mango- och spenatsallad med ägg och skinka

Till 2 personer behöver du:
2 ägg
200 g rökt skinka
1 färsk mango
250 g färsk bladspenat
3 tomater
1 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
salt och malen vitpeppar
riven parmesan

1. Koka äggen ca 10 min så att gulan blir hård. Kyl dem i kallt vatten. Skala och skär äggen i klyftor. Skär skinkskivorna i ca 2 cm långa bitar och stek dem. 2. Skala mangon och skär den i tunna strimlor. Skär tomaterna i små fyrkanter. Skölj bladspenaten. Blanda skinka, mango, bladspenat och tomater.
3. Blanda samman olja, balsamvinäger, salt och peppar. Vänd ner i salladen och strö över grovt riven parmesan. Dekorera med ägg och skinka.

Receptet hittade jag här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0