Nytt och fräscht eller gammalt och personligt?

Har hamnat i en perid då jag vill göra om ALLT i vårt hem. Önskar vi hade pengar till nya möbler eller gamla möbler som helst skulle vilja ha lite här och där. Jag älskar den gamla stilen med spets, vitt, gamla fotografier, slitna möbler som nötts av kärlek.
Dagens möbler ska vara nya, sparsamt designade och alla har likadana. Vi har ett hem som består av MYCKET Ikea. Ikea är jätte bra när det gäller priserna men tyvärr har hälften av Sveriges befolkning samma möblemang och det är inte personligt för mig. Jag har alltid haft en romantiskt touch i mitt hem men förvandlade det till det moderna när jag tappade mig själv. Det ångrar jag, men det var då och nu är nu och det är skönt att veta att man kan ändra tillbaka till det hemmet man vill ha och inte för att det ska passa in i alla andras ögon.

Har börjat kika efter gamla begagnade möbler för jag vill skapa våran stil, ett personligt hem med mycket kärlek och värme. Vi skulle behöva en till soffa för vi har bara en stor 3 sitts och jag tycker inte att den andra behöver vara likadan utan någon helt annan modell. Klä om dem ska jag göra iaf och då kan man göra det i samma tyg istället.

Undrar om det här med förnya och skapa en ny stil handlar om mig själv egentligen? Hur jag mår och att jag håller på att ömsa skinn och bli den jag är skapt att vara? Jag vet just nu inte vem jag är och rädslan att få reda på vem jag är håller på att gå över i nyfikenhet istället och det är en bit på vägen. Men jag vet att jag kommer falla igen och igen och igen, men om man har en stadig grund så faller man inte så djupt de gångerna utan klarar att hålla huvudet över ytan hela tiden. Den personen vill jag bli och jag ska bli det. Och den här gången får det ta den tiden det tar.

Under tiden ömsar jag skinn även på vårt hem, vilket S inte har något emot utan han vet att jag älskar att inreda och han överlåter nästan allt till mig (så länge jag inte anser att tv, dator och stereo ska ut)!!


Sovrummet fick lite omvandling idag.





Och denna tavlan köpte jag i våras har jag för mig, nu fick den en plats i vardagsummet
men får nog hamna i sovrummet istället.


Kommentarer
Postat av: Liw

Jag tror det handlar mycket om en själv när man vill ha och skapar förändring. Här hemma är vi överens om att vi vill ha ett varmt och ombonat hem som inte behöver "plockas undan" när det kommer barn. Vi har loppisfotöljer bredvid design lampan och bordet från farmor står det en vas från lagerhaus på, den vita ikeasoffan har hemsydda kuddar och gardinerna är även de loppisfynd från 50-talet. Och sen är det alla böcker, jag identifierar mig mycket med mina böcker så de har en given plats i mitt hem. Men i perioder då jag mått dåligt och inte klarat av att vara ensam med mig själv har ofta böckerna plockats ner i lådor och hamnat i skymundan då är de inte en del av mig längre så ja, förändring i hemmet är nog förankrat med förändringar hos en själv, i alla fall för mig! :-)



SV: haha, ja privatlivet är minimalt när man bor i en tvåa men efter jul kommer vi flytta och sängramen reklameras så då, slipper vi spjälsängen i rummet och får komma upp från golvet. Fast spjälsängen slipper vi nog bara i tre månader ;-)

kram

2010-12-10 @ 16:14:53
URL: http://liwetochvardagen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0