Slut för idag, tack för idag!

När Lion sov middag skulle jag passa på att sy. Jaha..å så blev det ju ;) Lion somnade, jag somnade och eftermiddagen försvann. Men så skönt det var och den lyxen har man när man har små barn och när man är mammaledig, man kan sova både förmiddagstur, eftermiddagstur och somna tidigt på kvällen, haha!

Nu har bägge barnen somnat och S är på väg hemåt, tågförseningar som vanligt gör att han kommer hem när kvällen är slut. När Izabelle kom hem förut så hade hon med sig en papperskasse fyllt av trikåtyger och garn till mig från min älskade mamma! Så underbart, det är julaftonskänsla på det! Kanske skulle önska mig det i julklapp...en massa tyger å garn, hehe?? Bla låg det ett grått fint stickat trikåtyg där som jag har haft i min ägo och trodde jag hade slängt av misstag då jag letat som en idiot efter det, så gissa hur glad jag blev när jag såg det i kassen!!
För en massa år sedan fick jag massor av tyger av en släkting till mig och en del har jag använt och en del har kommit bort eller jag har gett vidare.
Vi har ju sömnadskonsten i familjen på två håll. Dels från min farmor och dels från mormor/morfar som ägde en syfabrik för en herrans massa år sedan. Måste ju hålla släktens kunskap vid liv!


Nog om det. Igår lagade jag något nytt för oss, fläskytterfilé gryta med mango chutney...mums va gott det blev!



800g fläskytterfilé
1 påse wokgrönsaker
5 dl grädde
soya
lite chilipulver
mango chutney (1/3 liten burk)
salt och svartpeppar

Skär filén i bitar och stek dem i lite smör, salta och peppra lite grann.
Ta upp filén och fräs grönsakerna i lite olja tills de är krispiga.
Lägg i köttet tillsammans med grönsakerna och häll på grädden och låt koka upp. Tillsätt önskad mängd soya (ger både färg och sälta), tillsätt salt om det behövs och lite peppar.
Tillsätt mango chutney efter önskemål (det blir lite sött) och smaka av. Sist kryddar du med chilipulver och även det efter smak. En del vill ha starkt och en del bara lite smak av chili. Vill du ha en lite tjockare sås kan man tillsätta redning, jag gjorde det.
Låt allt puttra ca 10 minuter. Klart!

Till det åt vi klyftpotatis som jag kryddar med timjan och havssaltflingor....underbart gott!



Nu ska jag sy....sov gott!



Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Mums!! Det måste jag göra. Påminner om en gryta vi gör med kyckling.

Nu blev jag rejält hungrig oxå, 45 min till lunch å det känns som alldeles för länge.

Vad bra att du fick en massa tyger. Tyger är ju dyrt å garn med för den delen. Känner att jag borde ta tag i stickningen igen. Lärde mig att sticka sockar å blev riktigt duktig å sen kom diskbråcket å ställde till det så jag inte kunde fortsätta. Nu är det ju några år sen å jag borde nog friska upp minnet.

Hoppas ni får en finfin dag!

Kramen, Maria

2010-12-13 @ 10:16:12
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Linda-Blivande mamma

Mm, ser riktigt gott ut det där!Olagligt att läska en gravid kvinna!!!FY DIG!

Njae foglossning är det inte riktigt..så ont som jag har förstått att man har då, har jag inte o det är jag glad för..tack för tipsen, ja det där bältet gör verkligen susen som håller ihop bäckenet! Exakt vad sjukgymnasten sade ta inte långa steg håll ihop benen när du sover samt skall gå upp ur sängen osv. Bra tips där med cykeln tror docj det gör alldeles för ont för min svanskota då lilla minsta gör ont=(Har ju cykel hemma så jag får prova;)

Nu har jag uppdaterat listan så nu är du med på den;)

Jag är iaf sjukskriven 50% nu i 2 veckor,och sköter jag min träning så skall det bli märkbart bättre trodde läkaren.

Puzzzzz

2010-12-13 @ 13:11:03
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Mia

Ser gott ut o låter gott receptmässigt också mmm va sugen jag blev på mat jag som va mätt nyss :-D



Stora Lucia-kramar från mig!

2010-12-13 @ 13:28:53
URL: http://fredthevov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0