Är matsedel för veckan bra?

Nu har vi vart och handlat veckans mat, massor av grönsaker och fisk.
Vi har märkt här hemma att när vi planerar maten för veckan och bara handlar det vi ska äta så äter vi upp allt, inget slängs. Men när man inte planerar utan småhandlar så slängs det tyvärr mat, och det är inte bra för ekonomin.
Så nu ska det planeras vecka för vecka. Inte det att man måste följa det slaviskt varje dag utan bara man har en plan för vad man ska laga av den maten man köper, så kan man byta rätt om man nu inte skulle vara sugen på just det den dagen. Allt kommer bli uppätet och får näringsrik och nyttig mat!


Hur gör ni hemma??

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Ja, vi är "peiodare" skulle man kunna säga. Vi brukar planera inköp å matlista emellanåt å vi är så glada å nöjda hur smidigt det är men sen rinner det ut i sanden... Undrar varför!???

Tog en halvkväll ledigt idag å får å tränade. Vi var för många å inget fanns att göra så jag tyckte att det var välinvesterad tid. ;)

Kramen, Maria

2011-01-10 @ 23:15:53
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Linda, -4.3 sen 3/1 2011

Tack så mycket.

Ja det är skönt, så otroligt skönt, dock har jag gått upp till 86 blankt men då tränade jag hårt igår så det ser jag som okej. Har vägdag på fredag.



Vi veckohandlar bara dom färska grönsakerna, känns som att vi lägger ut mer pengar på att veckohandla annars. Så vi storhandlar kött, fisk osv fryser in och planerar sen veckorna så att menyn är färdig.

2011-01-11 @ 08:51:53
URL: http://mammasbusungar.blogg.se/
Postat av: Mira

Det är nog smart att veckohandla. Jag är tyvärr dålig på det men tänker alltid att vi borde. ;)

Just nu pulvrar jag ju som du vet, fast det går så där. Har beslutat att jag pulvrar morgon och lunch och äter på kvällen. Pallar inte att pulvra heltid längre, börjar tröttna på smakerna ;)

Jag har 15-16 kg att gå ned. 6-7 kvar av gravidkilona och sen vill jag ner lite mer.

Sakta men säkert.

GI är säkert bra och även LCHF men jag orkar inte "tänka" på vad jag ska äta hela tiden, blir så manisk. Men ska iallafall försöka äta vettigt på kvällen.



Kramar till dig

2011-01-11 @ 22:02:06
URL: http://www.mirandalux.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0