Jag är så stolt över mig själv!

Nu har jag klarat att gå ner 20 kg!!! Äntligen, säger jag bara!! Mitt första mål är avklarat. Detta sedan februari (vecka 8) i år. När jag började viktresan trodde jag det skulle gå fortare. Men med facit i hand så har det inte gjort något att jag haft några stå-still-perioder för 20 kg är mycket. Kroppen har fått vänja sig vid vikten hela tiden och jag har ju ätit under hela tiden och inte bantat. Det började med GI-metoden men under vissa veckor har jag fuskat till det med potatis/bröd å godsaker för att jag inte orkat vara benhård hela tiden. Jag har tagit långa promenader, sprungit och kämpat på crosstrainern. Vissa veckor har det varit mer intensivt medans andra veckor kanske det bara blivit 2 pass.

Jag har fått in en livstil som jag känner håller i längden och som inte gör att jag går upp i vikt när målvikten är nådd. Om jag vill äta en påse godis på helgen så tar jag en extra promenad för att stilla mitt samvete och för att kunna njuta av godiset. Sen är det väldigt lätt att bara vräka i sig av sånt man inte äter så ofta, men det har jag med lärt mig. Jag kan nu kontrollera mitt begär och kanske bara äta några godisar om jag vill.
Likadant är det när det gäller maten. Jag äter väldigt sällan tills jag blir proppmätt för då vet jag att jag mår illa efteråt och får dåligt samvete att jag inte kunde kontrollera mig. Det är ingen synd att slänga mat.

Nu är det 6 veckor kvar till bröllopet och jag vet att jag kommer tappa åtminstonde 2 kg till. Mer tänker jag inte ställa som krav till kroppen för jag trivs med den kroppen jag har nu. Sen är självklart att jag hoppas att jag tappar ytterligare 5 kg till innan jag är helt nöjd. De sista 5 kg gör några cm på min kropp och då framför allt i midjan, rumpan och låren.

Det jag även har lärt mig under dessa månader är att inte sätta upp för höga krav på sig själv som jag alltid gjort innan. Utan att det tar tid att gå ner i vikt och för att behålla vikten måste kroppen hinna vänja sig. För bantar man så går man upp allt sen igen plus några extra kilon som man inte vill. Jag har varit en äkta jojo-bantare så jag vet vad jag pratar om.

Inte meningen att det här ska bli ett för långt inlägg utan det kommer fler kortare i fortsättningen. Men jag är så glad och så tacksam att jag klarat det här så jag ville bara dela med mig!!

Ska leta efter någon bilde med...hehe.

Kommentarer
Postat av: Mija

Du ska vara MYCKET stolt över dig själv!!! 20 kg, herregud det är en hel del! (försöker tänka mig en ryggsäck som väger 20 kg!)



Grattis till din nya livsstil! :)

2010-09-09 @ 16:04:56
Postat av: Anonym

Å, vad jag är "stolt över dig"!! Å, glad för din skull!! ;) Du har all rätt att va STOLT!!!!

Vilken bedrift du gjort!!!

Kramen, Maria

2010-09-09 @ 16:48:32
Postat av: Bokmalen

Oj, nu var jag för snabb, det var jag ovan. ;) Sitter på jobbet därför kommer inte adresserna automatiskt.

Kramen

2010-09-09 @ 16:49:18
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Linda

20 kg gumman det var fanimej inte dåligt!När får man träffa den " nya" petra snyggingen då?

2010-09-09 @ 18:21:56
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Lady Angel

Ooooh grattis!!! Minus 20 kilo skulle sitta bra på mig också men, men... Jag har en teori om att man inte kan gå ner i vikt (och hålla den nere) förrän man har försonats med sin kropp och komplexen och det gör man väl knappast förrän man har blivit närmare 30 år... Visheten måste kicka in hehe... Jag tror det är på gång att kicka in hos mig för jag tar inte åt mig längre när M säger sitt dumma "Du är byggd för komfort, inte snabba svängar..." när jag har en dålig dag och gnäller över mina svällande former. Det där garvar jag bara åt nu men för några år sedan kunde jag bli ledsen. Nu håller jag faktiskt med honom, hehe. Fast M's kroppsbyggnad är mer åt "snabba svängar"-hållet för han är rätt musklig av sig (speciellt armarna, mmmm...) så jag undrar om vi är en bra kombination? Jag är byggd för komfort, han för snabba svängar. Hmm?

2010-09-09 @ 19:51:12
URL: http://ladyangel.blogg.se/
Postat av: Hannah

Du är så duktig så!!!

2010-09-09 @ 20:47:35
URL: http://mamaliciouz.blogg.se/
Postat av: Carin

Grattis till de 20 kilona! Bra jobbat.



Ja ridningen ger mycket tillbaka, man mår bra av de helt enkelt.

2010-09-09 @ 22:22:02
URL: http://nursen.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis!

Troligtvis har du skickat över några till mig ist ;)

2010-09-10 @ 10:00:08
URL: http://propellern.blogg.se/
Postat av: Fru Svensson

Önskar att jag också hade en sån tur. Just nu så är jag bara deppig och ledsen...



Jo jag vet, rutiner är verkligen a och o, sen så har jag en underbar vän som kommer upp och hjälper mig när hon kan.



Kram

2010-09-10 @ 10:26:25
URL: http://mammasbusungar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0