Dagens meny

Dagens mat består av följande:

Frukost
Äggröra på 3 ägg, 1 msk grädde, salt och peppar
7 skivor rökt skinka en halv gul paprika

Lunch
Köttfärsbiffar (se recept nedan) med guacamole
grönsallad
1 tomat
2 skivor västerbottenost

Middag
200g stekt torskfilé
broccoli ca150g
1 msk smör (som jag smälte å hällde över fisken)

Har fortfarande inte ätit något mellis än...

Känner att orken inte är så stor nu men jag är inte hungrig. Kände inte för att följa någon direkt meny idag så jag hoppas jag gjort rätt och inte tagit för mkt fett.

Imorgon är det vägning...får se om jag gått ner något på en vecka (vi började förra tisdagen)!

Dagens lunch

Bilden är min egen.

Köttbullar med guacamole

Till 4 personer behöver du:
250 g fläskfärs
250 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1 dl kaffegrädde
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1 krm malen kryddpeppar
1 krm malen ingefära
smör till stekning

Guacamole:
2 avokador
2 msk pressad limesaft
1 tomat
2 msk hackad färsk koriander
salt

Till servering:
kokt blomkål eller broccoli

1. Skala den gula löken och hacka halva löken fint. Fräs löken i smör. Blanda färsen och löken. Riv resten av löken fint och rör ner den i smeten tillsammans med ägg, grädde, salt, peppar och ingefära.
2. Rulla lagom stora bullar med vattensköljda händer. Lägg dem på ett vattensköljt fat och ställ i kylen för att vila en liten stund (15-20 minuter). Bryn köttbullarna i omgångar i smör tills de får en jämn fin brun färg.
3. Skålla, skala och hacka tomaten. Hacka koriandern. Dela avokadon och ta bort kärnan. Mosa fruktköttet tillsammans med pressad limesaft. Rör ner tomathacket och koriandern. Salta och servera till köttbullarna.

Detta var även gårdagens middag och jag hittade receptet här

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Härligt! Nu har jag ju en massa fina recepttips när vi kommer hem. ;)

Får se hur mycket sova det blir inatt!??

Hejja, hejja!! Jag hejjar på dig, du är såååå duktig!!!

Kramen, Maria

2010-03-01 @ 23:22:11
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Hanna

Min återkontroll gick rikitgt bra:))) barnmorskan var så nöjd så:)) O jag hade ett jätte bra järn värde på hela 145 jag höll nästan på att tappa hackan haha;) Så nu får jag träna osv... så jag har börjat med promenader:) det ger sussen det gjorde det innan i allafall när ja gick ner i vikt innan min graviditet*! krams

2010-03-03 @ 21:57:13
URL: http://varatpyre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0